Sunday 10 June 2012

PROGRAM ZIARAH JUNE 2012

Assalamualaikum wbkt..

Alhamdulillah kerana Allah swt telah melancarkan perjalanan kami dalam merealisasikan Program Ziarah untuk tahun 2012.  Sebenarnya kalau mengikut kepada ketua program iaitu Saudara Imam Muda kami Encik Azizan dan Encik Azhar ini adalah ziarah bagi kali ke empat  bagi mereka berdua.

Tujuan ziarah ini adalah untuk mendekatkan diri dengan alim ulama dan menziarah makam para ulama/wali yang terkenal satu ketika dahulu.

Perjalanan bermula pada hari Sabtu malam bersamaan 2hb June 2012.  Kumpulan kami sampai di Terengganu Darul Iman iaitu destinasi pertama program ini.  Di Terengganu kami melawat Makam Allahyarham Tok Ku Paloh dan Makam Tok Pulau Manis.  

Makam Tok Ku Paloh 

ULAMA Besar Terengganu pada abad ke-19, Sayyid Abdul Rahman Al-Idrus atau Tokku Paloh Idrus, turut dikenali sebagai wali Allah yang penuh keramat serta sangat ditakuti penjajah. 



Makam Tok Pulau Manis
Ini adalah bangunan makam Allahyarham Tok Pulau Manis, seorang ulamak besar bertaraf wali yang hidup di Terengganu pada abad ke 17 Masihi. Letaknya di Kampung Pulau Manis, sekitar 25 km di barat-daya Kuala Terengganu. Menurut ceritanya, beliau adalah cicit kepada Sharif Muhammad al-Baghdadi, orang yang dipercayai menulis Batu Bersurat Terengganu pada tahun 1303 Masihi.

Perjalanan diteruskan ke destinasi kedua iaitu ke Negeri Kelantan Darul Naim. Kami sampai ke Kota Bharu pada hari Isnin bersamaan 4hb June 2012.  Selepas bersarapan kami terus menuju ke rumah Tok Guru Nik Aziz.  Selepas solat zohor program kami diteruskan dengan melawat Makam Tok Kenali.
   
.
Gotong royong membersih Masjid Tuan Guru Nik Aziz

Gambar Masjid Tuan Guru Nik Aziz


Bergambar kenangan di hadapan rumah Tuan Guru Nik Aziz

Rumah Tuan Guru Nik Aziz

Mengabadikan kenangan di hadapan Masjid Tuan Guru
Kami sampai di Makam Allahyarham Tok Kenali sebelum asar. Haji Awang Muhammad Yusof Kenali atau lebih dikenali sebagai Tok Kenali merupakan seorang ulamak yang amat masyhur bukan sahaja bagi negeri Kelantan malah di negeri-negeri lain di Malaysia secara amnya serta wilayah-wilayah selatan Thailand.

Ketika menziarah Makam Allahyarham Tok Kenali


Kami singgah di Masjid Beijing dan menunaikan solat maghrib di sana sebelum meneruskan perjalanan ke Negeri Kedah Darul Aman.  Perjalanan bermula pada pukul 8 malam dan sampai ke destinasi pada pukul 2 pagi bersamaan 5hb June 2012.


Bertemu dengan Saudara Zakaria bin Abdul Rahman, seorang kenalan di Baling. Beliau telah membawa kami melawat Makam Allahyarham Ibrahim Libya dan Para Syuhada semasa Peristiwa Memali.  Saudara Zakaria telah mempelawa kami berehat di rumah Anak Yatim Yakin Al Wadi, Rumah tersebut adalah milik keluarga beliau.



Makam Syuhada Peristiwa Memali
salah seorang daripadanya ialah Allahyarham Ibrahim Libya

Alhamdulillah selepas tidak mendapat rehat yang sempurna, kami dapat meluruskan segala urat saraf di asrama Rumah Anak Yatim Yakin Al Wadi tersebut.  
  
bergambar kenangan bersama Saudara Zakaria di sekolah anak yatim Yakin al Wadi
Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Rumah Anak yatim Yakin Al Wadi sila lawat laman web di alamat


Peringatan ini terdapat di hadapan rumah Saudara Mat Tariq

Kemudian program kami menjadi bertambah menarik apabila Saudara Zakaria membawa kami bertemu dengan Saudara Mat Tariq...cendiakawan islam yang tinggal di kampung Baling yang menjadi rujukan berkenaan agama oleh orang orang kampung di sana...bijaksana orangnya..

Bersama Saudara Mat Tariq..
Selepas itu kami bergerak ke rumah Pak Cu Mid selepas dicadangkan oleh Saudara Mat Tariq. Pak Cu Mid atau nama sebenarnya Tuan Guru Haji Abdul Hamid ini berkhidmat sebagai tok guru di Pondok Telaga Sembilan.  Untuk mengenal lebih lanjut sila lawati laman..


AJK Surau Tanah Wakaf  bersama Pak Cu Mid

Pak Cu Mid
Lawatan kami diteruskan dengan menziarah Makam Allahyarham Ustaz Fadhil Noor.  Selepas itu kami meneruskan perjalanan untuk balik ke Negeri Sembilan.  

Di Makam Allahyarham Ustaz Fadhil Noor
Kami tiba di Seremban, Negeri Sembilan dan terus ke Makam Allahyarham Syeikh Muhammad Said.  Beliau adalah tokoh ulama yang terkenal di Negeri Sembilan dan juga salah seorang wali 7 Tanah Melayu.


Makam Syeikh Muhammad Said
Kami bertolak balik ke Kuala Pilah dengan selamat. Alhamdulillah.


Di sini kami ingin merakamkan ucapan terimakasih yang tidak terhingga kepada Saudara Azim dan kesemua yang terlibat merancang dan merealisasikan Program Ziarah pada kali ini. Semoga Allah swt membalas segala bantuan yang telah dihulurkan kepada kami.


No comments:

Post a Comment